Isnin, 28 September 2009
SEKULARISME DI TURKI
Mustafa Kemal Ataturk
Bendera Turki
1.0 Pengenalan
Daulah Uthmaniah yang diasaskan pada akhir abad ke-13 merupakan salah sebuah empayer agung yang pernah diwujudkan oleh manusia apatah lagi oleh tangan umat Islam sendiri. Daulah Uthmaniah mencapai kegemilangan apabila Sultan Muhamad al-Fatih berjaya menawan kota Constantinople pada tahun 1453 dan kemudian menukar namanya menjadi Istanbul. Kemuncak keagungan pemerintahan adalah pada zaman pemerintahan Sulaiman Agung (1520-1566).
Menerusi Daulah Uthmaniah, telah banyak mencorakkan dunia secara berabad-abad lamanya, serta telah meninggalkan kesan mendalam kepada dunia kerana semangat dan ruh Islam juga turut berkembang maju sejajar dengan perkembangan Daulah Uthmaniah. Saki bakinya sehingga hari ini tidak akan pernah lenyap kerana Daulah Uthmaniah telah menampilkan keagungan dan kebesaran pemerintahan Islam yang indah dan penuh kerahmatan untuk seluruh umat manusia.
Namun akhirnya kerana sikap kecintaan pada agama semakin hari-semakin kurang, ketawadukan, istiqamah, kesucian dan kemuliaan Islam semakin ditinggalkan. Dengan itu, maka berlakulah pembaharuan di mana kaum muda Turki ini inginkan sesuatu kelainan dalam sistem pemerintahan negara. Pada ketika itulah, salah seorang dari kaum muda itu adalah Kemal Ataturk, dan pengikut-pengikutnya bersama-sama meruntuhkan Kekhalifahan Uthmaniah dengan mewujudkan sistem dan nama baru Republik Turki.
Begitulah sebar sedikit menerangkan bagaimana seorang musuh Islam iaitu Kamel Atarturk dan konco-konconya berjaya membenamkan Daulah Uthmaniah yang selama ini gah dipersada dalam kemodenannya, keilmuannya dan kemajuan dalam segenap aspek keperluaan dalam sesebuah negara. Dan di dalam kertas kerja ini akan lebih menerangkan tentang Turki dan pengaruh sekularnya agar dapat kita lihat sendiri bahananya dalam empayar Islam masa kini.
2.0 Definasi Sekularisme
Perkataan Sekularisme berasal daripada perkataan Latin iaitu, saeculum yang membawa erti satu generasi atau zaman ataupun dunia yang bertentangan dengan gereja. Ia tidak mempunyai hubungan dengan ajaran agama atau sebarang perkara mengenainya ataupun lebih tepat lagi boleh ditakrif sebagai fahaman yang membawa kepada penolakan agama di dalam kehidupan.
(Abdul Latif dan Rosmawati 1998: 393)
Sekularisme ialah ideologi bahawa urusan keduniaan seperti politik, pentadbiran dan undang-undang harus dipisahkan dari urusan keagamaan. Sekularisme juga boleh bermaksud fahaman yang menggalakkan idea atau nilai sekular dalam ruang awam atau peribadi. Mereka yang berpegang kepada fahaman ini adalah dipanggil golongan sekularis.
Sekularisme memperjuangkan hak untuk bebas dari peraturan dan ajaran agama, dan kebebasan dari ajaran agama yang dipaksakan oleh pemerintah ke atas rakyat, sebuah negara yang bersifat neutral dalam hal-hal keagamaan, dan juga tidak memberi keistimewaan terhadap mana-mana agama. Dengan kata lain, sekularisme merujuk kepada kepercayaan bahawa kegiatan dan keputusan yang dibuat oleh manusia, terutamanya yang berkaitan politik, harus berdasarkan bukti dan fakta bukannya pengaruh agama.
Tujuan dan alasan menyokong sekularisme pelbagai. Di Eropah, sekularisme disokong sekarang ia pergerakan ke arah modernisasi. Sekularisme jenis ini, pada tahap sosial dan falsafah, masih mengekalkan agama rasmi negara atau sokongan rasmi yang lain. Di Amerika Syarikat, sesetengah orang berpendapat sekularisme melindungi agama daripada diganggu kerajaan, dan pada masa yang sama di peringkat sosial sekularisme tidak meluas. Di kebanyakan negara pula, pergerakan politik yang berlainan menyokong sekularisme kerana pelbagai alasan. (http://ms.wikipedia.org/wiki/Sekularisme)
3.0 Mengenali Turki
Republik Turki (bahasa Turki: Türkiye Cumhuriyeti), secara rasmi dipanggil Republik Turki, ialah sebuah negara Eurasia di Timur Tengah yang terletak di antara benua Eropah dan Asia. Sebahagian besar Turki terletak di Semenanjung Anatolia di Asia dan bahagian kecil wilayahnya terletak di Wilayah Balkan Barat Laut Benua Eropah. Turki bersempadan dengan lapan negara, iaitu Bulgaria di barat laut; Greece di barat; Georgia, Armenia dan Azerbaijan di timur laut; Iran di timur; dan Iraq dan Syria di tenggara. Selain itu, ia menyempadani Laut Hitam di utara, Laut Aegea di barat, dan Laut Mediterranean di selatan. Turki juga mengandungi Laut Marmara yang dipergunakan oleh para ahli geografi untuk menandakan sempadan di antara Eropah dan Asia dan oleh itu, menyebabkan Turki merupakan sebuah negara rentas benua.
Kawasan yang terdiri daripada Turki moden telah melihat kelahiran peradaban-peradaban utama, termasuk Empayar Byzantin dan Empayar Turki Uthmaniyyah. Disebabkan oleh lokasinya yang strategik di persilangan dua buah benua, budaya Turki merupakan campuran budaya Timur dan Barat yang unik yang sering diperihalkan sebagai jambatan antara dua buah peradaban. Dengan kewujudan kawasan yang kuat dari Adriatik ke China di dalam jalur tanah di antara Rusia dan India, Turki telah memperoleh kepentingan strategik yang semakin bertumbuh. [2][3]
Turki ialah sebuah republik berperlembagaan yang demokratik dan sekular. Sistem politiknya diasaskan pada tahun 1923 di bawah pimpinan Mustafa Kemal Atatürk selepas kejatuhan Daulah Uthmaniah, akibat Perang Dunia I. Sejak itu, Turki telah beransur-ansur bergabung dengan Barat sementara menjalin hubungan dengan dunia Timur. Negara ini ialah salah satu ahli pengasas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan, dan Pertubuhan Keselamatan dan Kerjasama di Eropah, serta negara ahli Majlis Eropah sejak tahun 1949, dan NATO sejak tahun 1952. Sejak tahun 2005, Turki adalah satu-satunya negara Islam pertama yang berunding menyertai Kesatuan Eropah, setelah merupakan ahli bersekutu sejak tahun 1963. Turki juga merupakan ahli negara perindustrian G20 yang mempertemukan 20 buah ekonomi yang terbesar di dunia.
4.0 Biografi Mustafa Kemal Ataturk
Mustafa Kemal Ataturk dilahirkan pada tahun 1881 di Salonika, Macedonia. Gelaran Kemal dalam istilah Arab yang bermaksud sempurna telah diberikan oleh gurunya kerana kemampuannya yang istimewa ketika berada dalam kelas. Gelaran Ataturk atau Bapa Pemodenan Turki pula dianugerahkan oleh Perhimpunan Agung Kebangsaan Turki pada November 1934 apabila Turki di bawah pelaksanaan dasar sekular mewajibkan setiap individu menggunakan nama keluarga.
Sejak berusia 12 tahun Kemal telah ditanamkan dengan cara hidup tentera ala-Barat dan ini mendorongnya memasuki maktab Tentera di Salonika, tanpa pengetahuan ibunya, Zubeyde Hanim. Didikan disiplin ketenteraan di Akademi Tentera Istanbul mencambah minat Kemal dalam politik sehingga mendorongnya menyertai Turki Muda (CUP). Pada tahun 1920, Kemal telah mempengerusikan Perhimpunan Agung Pertama dan bertindak menggugurkan hak pemerintahan Sultan. Seterusnya beliau telah menamatkan pemerintahan Daulah Uthmaniah dan pengisytiharan pembentukan Republik Turki merdeka.
4.1 Kehidupan Khusus Mustafa Kemal
Tenggelamnya Mustafa Kemal dalam lautan syahwat adalah tanda yang sangat jelas bagi kehidupan. Kehidupan khususnya boleh di simpulkan dalam tiga kata sahaja iaitu: wanita, minuman keras dan kegilaan.
4.1.1 Pada usia empat belas tahun, dia telah melakuan perzinaan dengan anak gadis puteri tetangganya. Kemanapun dia pergi, dan di mana pun dia lepas nescaya akan didapati dia berada di kedai minuman keras dan tempat hiburan yang penuh sesak dengan wanita pelacur. Itulah kehidupan dia selama di Damsyik. Sedangkan di Kota Salonika, maka jarang orang melihatnya kecuali di tempat kasino seperti Olimpus Palace, Yonio, Cristal dan sebagainya.
Di sofia, Bulgaria di mana Mustafa Kemal sebagai atase tentera di sana, saat-saat luangnya sentiasa dihabiskan dengan wanita dan mabuk-mabukan sampai pagi. Di Halb, di Ankara dan di sekolah Pertanian di Ankara, dia menempatkan seorang pelacur yakni Khalidah Adib bersama suaminya di dekat apartmentnya, agar dia dengan mudah dapat berhubung gelap dengan wanita tersebut.
4.1.2 Falsafah hidupnya adalah: Hendaknya para individu dan masyarakat itu jangan membiarkan kesenangan lepas dari tangan mereka.
4.1.3 Disebabkan banyaknya minuman keras yang ia minum, maka pembuluh darah nampak di dua pipinya, khususnya pada bahagian wajah, sehingga mukanya menjadi merah seperti tomat. Setelah dia menjadi presiden, maka jadilah dia seorang pemabuk jelek perangainya dan suka berzinan dengan wanita. Berkata kawan karibnya, Ridha Nur: ̋ Sesungguhnya Mustafa Kemal terkena penyakit Gonorrhea (kencing nanah). Dia memerintahkan supaya tirai-tirai penutup jendela rumahnya di singkirkan sehingga orang dapat melihatnya ketika sedang minum arak.
4.1.4 Dia mempunyai agen khusus untuk mencari gadis muda dan orang suruhan yang siap mendatangkan wanita untuk menjadi santapannya. Di antara mereka termasuk Jawad Abbas dab Menteri Luar Negeri Taufik Rusydi, yang menjadikan rumahnya di Ankara sebagai tempat bersukaria bagi Mustafa Kemal.
Di antara kekasih sulitnya ialah Shalihah, yang dipersembahkan oleh suaminya sendiri untuk melayani Ataturk, Fikriyah dan Afah, seorang profesor wanita menjadi kekasih selama 14 tahun secara terus menerus. Maka di disebut sebagai kekasih tetap Mustafa Kemal. Di antara mereka terdapat wanita cantik dari Bulgaria. Yang dipersembahkan oleh suaminya sendiri, peguam Luffi, untuk mendapatkan konsensi (hak istemewa) dalam suatu usaha dari Mustafa Kemal. Dan termasuk di antara mereka ialah puteri Mufid Bek.
Demikian juga dengan Khalil Basya. Dia telah menjual kehormatan isterinya sendiri kepada Ataturk, demi memperoleh konsesi perusahaan minyak. Ataturk sendiri memberikan padanya 3000 Lira untuk wang saku.
4.1.5 Mustafa Kemal mengambil sejumlah wanita pelacur untuk dijadikan sebagai pelayan tetap di istananya. Dan dia mengaku mereka sebagai anak perempuan angkatnya. Sekarang ini, kaum revolusioner mengikut jejaknya dengan mengumpulkan perempuan pelacur di istana negara. Mereka menyebut wanita tersebut sebagai biarawati-biarawati revolusi.
Kalau kita hendak memenuhkan pembahasan topik ini tentulah hal itu memerlukan waktu cukup lama dan memerlukan banyak lembaran kertas untuk menulisnya.
Arak dan wanita telah menyebabkan banyak penyakit pada diri Mustafa Kemal. Sehingga jadilah tubuhnya kurus dan lemah dari sehari ke sehari.
4.2 Sakit Dan Matinya Mustafa Kemal
Mustafa Kemal di serang penyakit dalam (sirrosis hepatis), disebabkan alkohol yang terkandung dalam arak. Cairan berkumpul di dalam perutnya secara kronik. Ingatannya melemah, darah mulia mengalir dari hidungnya tanpa henti. Di samping itu dia juga di serang penyakit kelamin (GO), sehingga dia selalu menggaru bahagian tubuh antara kedua belah pehanya. Cairan yang berkumpul pada bahagian dalam perutnya (ascites), memaksa para doktor menyuntinya dengan jarum, kerana perutnya membusung dan kedua kakinya bengkak.
Hari demi hari kesihatannya semakin melemah, mukanya mengecil, darahnya berkurang, tubuhnya pucat seputih tulang. Akhirnya dia pun tidak mampu bergerak sendiri. Di saat-saat menjelang kematiannya, Ataturk minta panggilkan duta Inggeris, Lorraine, kerana dia hendak mewariskan kepimpinan negara Turki kepadanya.
Orang Turki pun bercakap mengenai seksaan yang diderita Mustafa Kemal selama sakit yang sangat aneh itu.
Maksudnya:
Dan demi sesungguhnya, Kami akan merasakan mereka sedikit dari azab dunia sebelum azab yang besar (di akhirat kelak), supaya mereka rujuk kembali bertaubat.
(Surah as-Sajadah: 21)
Maksudnya:
Maka Allah merasakan mereka kehinaan dalam kehidupan dunia (dengan berbagai bala bencana), dan sesungguhnya azab seksa hari akhirat (yang disediakan untuk mereka) lebih besar lagi.
(Surah az-Zumar: 26)
Selama sakit, dia berteriak-teriak sehingga teriakannya sampai ke bilik-bilik istana yang menempatkannya, iaitu Istana Dulamah Boghja di Konstantin.
Akhirnya, tubuhnya tinggal tulang berbalut kulit. Beratnya hanya tinggal 48 kilogram saja ketika dia mati. Gigi–giginya tanggal, mulutnya hampir bertemu dengan kedua alis matanya, dan dia berwasiat supaya jenazahnya tidak disembahyangkan. Kemudian pada hari khamis 10 November 1938, jam sembilan lebih lima minit, pergilah Ataturk dari alam dunia dalam keadaan dilaknat di langit dan di bumi.
Maksudnya:
Mereka (ketika dibinasakan) itu tidak ditangisi oleh langit dan bumi (atau penduduk keduanya) dan mereka pula tidak diberi tempoh lagi.
(Surah ad-Dukhan: 29)
Dia meninggal dunia setelah menghancurkan Turki, menghancurkan Islam, memporakporandakan keluarga, merosakkan akhlak, menginjak-injak kebenaran, merosakkan syiar-syiar agama dan merubah masjid menjadi gudang menyimpan bahan makanan.
Maksudnya:
Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang mengadakan kedustaan terhadap Allah atau yang berkata: Telah diwahyukan kepada saya, padahal tidak ada diwahyukan sesuatupun kepadanya, dan orang yang berkata: Saya akan menurunkan seperti apa yang diturunkan Allah. Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat di waktu orang-orang yang zalim berada dalam tekanan-tekanan sakratul maut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya, (sambil berkata): Keluarkanlah nyawamu. Di hari ini kamu dibalas dengan seksaan yang menghinakan, kerana kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan (kerana) kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya. Dan sesungguhnya kamu datang kepada kami sendiri-sendiri sebagaimana kami ciptakan pada mulanya, dan kamu tinggalkan dibelakangmu (di dunia) apa yang telah kami kurniakan kepadamu, dan kami tiada melihat bersertamu pemberi syafaat yang kamu anggap bahwa mereka itu sekutu-sekutu Allah di antara kamu. Sungguh telah terputuslah (pertalian) di antara kamu dan telah lenyap daripada kamu apa yang dahulu kamu anggap sekutu Allah.
(Surah al-An’am: 93-94)
Berkata Urfan Urka: Ataturk baru merasa puas kalau perjuangannya itu dapat menghancurkan peranan agama. Kerana memang sejak kecilnya dia menyakini tidak perlu Allah. Dia pernah mengatakan: Sesungguhnya kekuatan akal dan kehendak manusia dapat mengalahkan kekuatan Ilahi. Menjelang akhir kekuasaannya, Ataturk mengangkat genggaman tangannya dan mengacungkannya ke langit dengan lagak mencemuh dan mengancam.
5.0 Prinsip Kamelisme
Pada 29 Oktober 1923, Mustafa Kamel mengisytiharkan kelahiran Republik Turki moden setelah berjaya dalam perjuangan mendapatkan tanahair bagi bangsa Turki. Serentak dengan pengisytiharan ini, Kamel secara agresif telah melaksanakan pelbagai bentuk pembaharuan bagi melahirkan generasi bangsa baru Turki yang moden dan mengikut model Barat. Perubahan dilakukan yang melibatkan pembangunan sosial dan politik dalam usaha membentuk identiti kebangsaan yang baru.
Perubahan drastik yang dilakukan oleh Kamel telah mencetuskan kontrovesi, khususnya yang berkaitan perlaksanaan Islam sebagai satu cara hidup dalam masyarakat. Norma hidup masyarakat yang baru dan moden yang cuba dihidupkan oleh kerajaan republik di bawah pimpinan Kamel berusaha memisahkan Islam daripada menjadi amalan dalam kehidupan masyarakat Turki.
Menerusi pemerintahan Kamel, dia telah menerbitkan beberapa prinsip Kamelisme yang menjadi ideologi negara Turki moden iaitu republikanisme, sekularisme, nasionalisme, revolusionisme, populisme dan etalisme. Di antara keenam-enam prinsip tersebut, sekularisme adalah yang paling terpenting apabila disebarluaskan dikalangan masyarakat masyarakat melalui program-program pembaratan dan dijadikan agen dalam proses pemodenan Turki.
Perlaksanaan prinsip-prinsip yang disebut telah menafikan peranan Islam sebagai teras yang telah memainkan peranan dalam membentuk peradaban Turki. Penolakan Kamel terhadap peranan yang dimainkan oleh Islam dalam masyarakat Turki moden dinyatakan dalam beberapa kenyataan dan tindakan semasa membentuk negara Turki moden. Bagi Kamel, bangsa yang bertamadun adalah bangsa yang dipandu oleh akal, logik dan pemikiran bebas. Dia hanya mengiktiraf tamadun yang didatangkan oleh Barat dan bagi mencapai tahap bangsa yang bertamadun, perlu untuk Turki mengikut Barat. (Abdullah Azzam. 2007: xx)
6.0 Strategi Kamel Melancarkan Pengaruh Sekularisme
Tindakan pertama yang dilakukan oleh Kamel sebaik sahaja mengisytiharkan Turki sebagai sebuah republik ialah dengan secara rasminya menghapuskan sistem khalifah yang menjadi kesatuan politik seluruh umat Islam di Turki. Tindakan ini berlawanan sama sekali dengan janjinya sebelum ini ketika mengembleng seluruh tenaga rakyat bagi menghalau tentera penceroboh dari bumi Turki. Pada tahun 1922, Kamel pernah member jaminan bahawa kedaulatan Khalifah tetap akan terus dipelihara sebagai lambing kepimpinan rohani umat Islam. Alasan yang diberikan kepada umum adalah kerana pada pendapatnya pemerintahan Islam ini telah mengkhianati Negara apabila bersekongkol dengan kuasa asing yang mencerobohi Turki.
Kamel kemudiannya mengambil tindakan yang lebih radikal apabila dia memansuhkan Kementerian Kehakiman Syariah dan digantikan dengan badan badan Kehakiman Sivil yang disesuaikan daripada Sistem Perundangan Sivil Swiss, Undang-undang Jenayah Itali dan Undang-undang Jerman. Perlaksanaan undang-undang sivil ini jelas bertentangan dengan undang-undang Syariah apabila urusan yang berkaitan dengan umat Islam disempitkan ruang lingkupnya menjadi urusan bersifat peribadi.
Undang-undang Sivil Turki yang diperkenalkan oleh Kamel turut memperuntukkan hak yang sama kepada lelaki dan wanita dalam sistem pembahagian harta. Amalan poligami diharamkan dan kaum wanita diberikan hak dalam urusan penceraian. Perkahwinan pula didaftarkan mengikut undang-undang dan amalan tradisi mengikut ajaran Islam, iaitu amalan akad nikah hanya dijadikan sebagai pilihan.
Dalam usaha melahirkan generasi baru yang sekular, undang-undang pendidikan Negara juga turut diselaraskan. Bermula pada 3 Mac 1924, sistem pendidikan secular telah dijadikan dasar utama disemuaperingkat pengajian. Serentak dengan itu, pada tahun berikutnya semua madrasah, sekolah agama rakyat, gerakan tareqat dan amalan sufi dimansuhkan.
7.0 Proses Penturkian
Proses sekularisme ini kemudiannya disusuli dengan program penturkian yang dilakukan secara agresif. Proses ini dilakukan dengan menukarkan budaya Islam yang terdapat dalam masyarakat Turki kepada budaya yang berteraskan kebangsaan Turki. Pada 6 februari 1933,arahan telah dikeluarkan agar azan dilaungkan dalam bahasa Turki dan tidak lagi dalam bahasa Arab seperti yang disyariatkan. Usaha menterjemahal-Quran dalam bahasa Turki juga dilakukan dengan diketuai oleh Mehmet Akif. Walaubagaimanapun, percubaan ini Berjaya disekat oleh Syeikh Muhamad Rasyid Redha yang bimbang usaha ini akan mengelirukan umat Islam dan berlaku pemesongan akidah.
Perubahan yang dilakukan oleh Kamel bukan sahaja melibatkan amalan semasa, dan malahan turut merangkumi menghapuskan warisan silam yang berkaitan dengan Islam. Masjid Aya Sophia yang sejak penaklukan Sultan Mehmed II ke atas Istanbul pada tahin 1453 menjadi lambang kejayaan Islam menawan kota tersebut telah diubah dan seterusnya menjadi sebuah muzim. Sebagai lambang bahawa masyarakat Turki sudah mencapai kemajuan seperti orang Barat,minuman arak dibenarkan di kalangan masyarakat Islam dan perbuatan serta penjualannya dimonopoli oleh kerajaan.
Kemuncak perlaksanaan program sekularisme oleh Kamel ialah apabila Perlembagan Turki 1924 memansuhkan Artikel 2 yang menyatakan “Agama bagi Negara Turki adalah agama Islam” . Artikel ini telah dipinda dengan artikel lain dalam Perlembagaan 1937 yang menjelaskan bahawa Turki adalah secara rasmi adalah Negara sekular. Perlaksanaan perlembagaan ini secara rasminya telah memisahkan Turki daripada sejarah silamnya yang menjadikan Islam sebagai terasnya. Dengan perlaksanaan ini maka jelaslah bahawa tidak ada penglibatan Islam dalam pentadbiran, dan kerajaan telah menetapkan bahawa mereka-mereka yang cuba untuk mengembalikan Turki ke zaman Islam dianggap melakukan jenayah dan akan dikenakan hukuman berat.
8.0 Penentangan Terhadap Dasar Sekular Kemal
Sememangnya dasar sekularisme yang dibawa oleh Kamel amat tidak disenangi oleh sebahagian besar umat Islam dan golongan liberal di Turki. Walaupun Kamel melaung-laungkan pendewaannya terhadap barat, namun beliau tidak menunjukkan toleransi nya terhadap nilai-nilai liberal yang diamalkan oleh barat. Pemerintahan autokratik Kamel ditentang oleh kumpulan tareqat yang menerima penindasan yang paling teruk.
Selepas kematian Kamel, tanggungjawabnya dialih pula kepada seorang pengikutnya yang setia iaitu Ismet Inonu. Apabila Perang Dunia Kedua berakhir, tuntutan ke arah liberelisme semakin kuat bersesuaian dengan perkembangan yang pesat di Eropah. Disebabkan desakan yang kuat dan bagi membolehkan hubungan yang rapat dengan barat, di bawah pemerintahan Inonu memberi sedikit kelonggaran kepada rakyat Turki dan ini memberi ruang kepada perlaksanaan sistem demokrasi pelbagai parti.
Masyarakat Turki yang inginkan pembaharuan ke arah masyarakat yang lebih liberal dan kebebasan individu boleh dikategorikan kepada dua golongan. Golongan pertama ialah mereka yang tergolong kepada pengikut kumpulan sufi dan tareqat yang mahu diamalkan amalan mereka secara bebas dan mengembalikan kehidupan beragama dalam masyarakat. Kumpulan ini didokong oleh Badiuzzaman Said Nursi (1876/7-1960) yang memimpin sebuah gerakan islah yang dikenali sebagai Nurcu.
Manakala golongan kedua ialah yang inginkan pembaharuan ke arah masyarakat Turki yang lebih liberak berjuang melalui landasan politik. Kumpulan ini diterajui oleh Celal Bayar dan Adnan Menderes yang menubuhkan Parti Demokrat dan seterusnya berjaya mengambil alih kuasa dari Parti Republik Rakyat (CHP) pada tahun 1950. Kenaikan parti Demokrat telah memberikan kesan kepada perlaksanaan Islam dalam kehidupan harian Turki contohnya mata pelajaran agama dibenarkan malah dijadikan mata pelajaran wajib, pembinaan madrasah dan masjid, penyiaran bacaan al-Quran ke udara dan lain-lain.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan