Ayat al-Quran

Selasa, 8 September 2009

Berdakwah Kepada Masyarakat India

Pendahuluan


Migrasi masyarakat India ke Malaysia berlaku secara besar-besaran di awal abad ke-18. Sebahagian besar daripada mereka telah dibawa masuk oleh penjajah British untuk bekerja disektor perladangan dan sebaagian lain pula bekerja sebagai buruh yang terlibat dalam pembinaan jalan raya dan jalan keretapi.

Dari jumlah penduduk Malaysia seramai 23.37 juta orang (2000), hampir 9% atau 2.0 juta orang terdiri daripada orang-orang India. 70% dari masyarakat India ke Malaysia adalah berketurunan Tamil. Selebihnya terdiri daripada keturunan Telegu, Malayalee, Punjabi, Bengali dan Ceylonese Tamil. Hampir 80% daripada masyarakat India di Malaysia menganut agama Hindu.


Pengenalan Kepada Agama Hindu


Perkataan Hindu tidak ada dalam kitab2 agama Hindu yang awal. Agama Hindu pada muanya dikenali dengan nama Sanadhana Dhara (agama yang kekal). Penganut Hindu percaya kepada banyak dewa dan dewi yang jumlahnya sehingga ke 330 juta.

Agama Hindu telah disusun semula ke dalam enam mazhab (sub sects) yang besar oleh Athi Sankara Chariya yang mana setiap mazhab mempunyai dewanya tersendiri. Keanam-enam dewa ni pula dikatakan berasal dari Brahman (sumber) yang sama. Mazhab2 tersebut adalah Sowram iaitu pemujaan matahari, Saivan bertuhankan Siva, Kowmaram bertuhankan dewa Ganapathy dan Saaktham bertuhankan Sakhti (tuhan wanita). Semua mazhab mempunyai pengikut masing2 kecuali Sowram (tuhan wanita). Setiap mazhab mempunyai cara beribadah, pemujaan dan mantra tersendiri.


KEBUDAYAAN MASYARAKAT INDIA


Masyarakat India merupakan satu kelompok satu kelompok manusia yang amat kaya dengan kebudayaan dan tradisi. Hampir semua amalan masyarakat India ni boleh dikatakan ada nilai2 serta maksud yang tersirat. Namun kebudayaan dan keagamaan sering tidak dapat dipisahkan. Antara amalan2 yang popular di kalangan masyarakat India adalah seperti menyambut kelahiran, upacara memberi nama, menindik telinga, mencucuk hidung, meletak tanda pada dahi, dan mencapai baligh. Selain itu makanan, perkahwinan dan kematian dalam kalangan masyarakat India juga berbeza dari kebudayaan masyarakat yang lain di Malaysia.

Pakaian tradisional masyarakat India adalah seperti sari, veesthi, pakaian Punjabi, gurtha dan lain2 Pemakaian aju dan seluar moden diterima secara luas.

Memakan makanan di atas daun pisang merupakan salah satu adat asas masyarakat India. Daun pisang digunakan atas sebab kesihata dan kebersihan. Manakala makanan popular orang India adalah seperti tosai, capatti, idli, vade, puri dan lain2. Ramai orang India mengamalkan pemakanan sayur-sayuran (vegetarian) di atas faktor keagamaan.

Pokok pisang mempunyai nilai tradisi yang tinggi. Biasanya pokok pisang digunakan di dalam upacara perkahwinan, meyambut hari kelahiran dan menyambut hari2 kebesaran keagamaan. Pokok pisang melambangkan kesinambungan atau persaudaraan dan kesejahteraan yang berkekalan.

Salah satu daripada tradisi orang India adalah kolem iaitu lukisan di atas lantai. Perkataan kolem dalam bahasa Tamil membawa maksud indah atau cantik. Kolem juga menggambarkan perasaan seseorang. Kolem dibuat dengan tepung beras atau beras yang dibancuh dengan warna.

Memecah buah kelapa di upacara keagamaan dan keramaian membawa maksud untuk menyelesaikan segala kebuntuan dan masalah. Di samping itu kelapa juga dipecahkan dengan diiringi doa supaya tuhan menghancurkan ketakburan seperti mana kelapa itu berkecai, dan menyucikan hati mereka seperti isi kelapa yang putih.

Menyembunyikan loceng di kuil dan memainkan alat2 muzik seperti melam (gendang) dan nadaswara adalah bertujuan untuk menarik perhatian penganut Hindu terhadap tuhan mereka dan menjauhkan suara2 yang sumbang dari didengar oleh tuhan.

Pottu atau meletak tanda bulat di dahi mempunyai fungsi sosial dan keagamaan. Tanda merah (kum-kum) adalah simbol Dewi Sakti, tanda kuning atau cendana membawa simbol Dewa Siva dan tanda hitam pula bertujuan menolak bala dan sihir. Kini pelbagai warna digunakan untuk menyelesaikan diri dengan suasana dan keadaan. Biasanya abu putih di dahi melambangkan kesucian.


TANGGAPAN PENGANUT AGAMA HINDU TERHADAP AGAMA ISLAM


* -Agama Islam adalah untuk mereka yang lahir di dalam keluarga Islam sebagaimana agama Hindu bagi mereka yang lahir dalam keluarga Hindu.
* -Agama Islam dan agama Hindu adalah dari tuhan yang sama. Oleh itu kedua-dua agama ini adalah benar.
* -Semua agama boeh diterima. Tidak salah salah seorang penganut Hindu mengamalkan ajaran agama lain termasuk Islam.
* -Orang Islam yang mengerjakan solat 5 waktu, puasa dan haji seta mengamalkan sunnah dan berpegang teguh pada ajaran Islam dikira sebagai fanatik.
* -Islam adalah agama keganasan. Kebanyakan negara Islam terlibat berperang.
* -Orang Islam menyembah Kaabah.
* -Masyarakat Islam lemah/pasif dan sentiasa perlu dibantu.
* -Seseorang yang memeluk agama Islam akan dipaksa oleh orang Islam untuk meninggalkan keluarga dan kebudayaan asal.
* -Satu kehinaan bagi keluarga apabila seseorang ahli keluarga memeluk agama Islam kerana dia tidak boleh menyertai upacara kematian keluarga Hindu.
* -Masuk Islam masuk melayu. Pakai songkok, baju melayu dan cakap melayu.
* -Ajaran Islam menghina agam Hindu. Misalnya penyembelihan lembu secar besar-besaran. Lembu dianggap sebagai binatang suci.


KENAPA PERLU BERDAKWAH KEPADA MASYARAKAT HINDU?


1. -Untuk memperkenalkan Islam kepada orang2 Hindu sebagai agama yang sempurna.
2. -Untuk memberi gambaran yang baik tentang Islam supaya orang2 Hindu bersikap positif terhadap Islam.
3. -Untuk menyampaikan Islam dengan hikmah supaya tidak mendatangkan perasaan takut.



PENDEKATAN DAKWAH KEPADA MASYARAKAT HINDU


1. -Mengadakan dialog dengan pelbagai pertubuhan masyarakat Hindu seperti Persatuan Hindu Malaysia, Persatuan Belia Hindu, Kelab Bell Tamil, dll.
2. -Mengadakan kerjasama dengan pertubuhan Hindu dalam berbagai program dan perkara yang melibatkan kepentingan bersama seperti gotong-royong, Rukun Tetangga, dll.
3. -Melakukan ziarah kepada masyarakat Hindu lebih-lebih lagi mereka yang sakit. Bawalah buah tangan untuk menambat hati mereka.
4. -membantu masyarakat Hindu yang menghadapi pelbagai kesusahan seperti tidak mampu untuk menyara keluarga dan pendidikan anak2.
5. -Mendedahkan masyarakat Hindu terhadap realiti sebenar ajaran agama Islam. Sama ada dari segi ajaran, tamadun dan pencapaian ilmu pengetahuan.
6. -Penerangan dan penyebaran maklumat Islam perlu dibanyakkan dalam bahasa ibunda, misalnya dalam bahasa Tamil.
7. -Sistem institusi kewangan Islam seperti perbankan, pajak gadai dan takaful perlu diperjelaskan untuk menarik minat.
8. -Pendakwah perlu memahami sosio-budaya serta pemikiran masyarakat Hindu yang menjadi sasaran dakwah.
9. -Memanjangkan masa siaran radio dan TV Islam dalam bahasa Tamil.
10. -Menyelitkan rancangan2 bercorak propaganda untuk menarik orang2 Hindu kepada Islam
11. -Agensi2 kerajaan perlu mengadakan penerangan secara terus-terang berkaitan agama Islam. Kaedah ini lebih banyak maklumat.
12. -Jangan sesekali sentuh isu kasta atau mempersendakan tuhan Hindu di hadapan penganut Hindu.
13. -Mencampurkan pelajar/mahasiswa Hindu untuk tinggal bersama pelajar Islam di asrama.
14. -Pamerkan akhlak yang terpuji dan tawanlah kepercayaan mereka terhadap agama Islam.
15. -Jangan memperkecilkan agama Islam atau pemimpinnya di hadapan orang2 Hindu. Misalnya mengatakan "hudud itu zalim" atau menghina Nabi Muhammad saw.
16. -Jangan panggil orang Hindu dengan panggilan 'keling', 'Hindu', 'India', dsb.
17. -Anjurkan kelas bimbingan bagi pelajar Hindu di estet dan di kawasan setinggan. Klinik bergerak NGO Islam perlu kerap ke kawasan ini.
18. -Jangan hidangkan daging lembu kepada orang2 Hindu. Cuba elak dari makan daging lembu bila kita makan bersama mereka.


KESIMPULAN


Semoga artikel ini dapat membantu kita semua untuk mengenali kepercayaan dan budaya orang2 India di Malaysia. Di samping itu boleh membuka jalan untuk berdakwah kepda mereka. Adalah menjadi harapan saya agar kita dapat mengekalkan perpaduan dan keharmonian pelbagai kaum dan agama di negara kita dan pada masa yang sama kita memperkenalkan budaya dan agama kita kepada mereka. Semoga usaha kita ini dirahmati Allah swt..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...